Zależy Ci na wadze? Oto dlaczego powinieneś spożywać białko przed snem

odżywka białkowa przed snem

Myślisz, że ograniczanie posiłków przed snem jest dobrym pomysłem? Tylko częściowo. W czasie snu białko, które buduje Twoje mięśnie, przechodzi proces rozpadu, a nie syntezy. Dlatego kiedy śpisz, Twoja masa mięśniowa wręcz maleje, zamiast rosnąć. Jak to zrobić, by wykorzystać sen produktywnie, zamiast zahamowywać wzrost?

Czego naprawdę nie jeść przed snem?

Zalecenia, które często słyszysz, by nie objadać się przed snem, naprawdę powinny dotyczyć tylko tłuszczy i węglowodanów prostych. W czasie snu nie robisz nic, by je spalić, dlatego odkładają się w tkance tłuszczowej i powodują wzrost wagi. Białko – to inna historia.

Dlaczego warto jeść białko przed pójściem spać?

Zgodnie z wynikami badań, przyjęcie odżywki białkowej przed snem https://swiatsupli.pl/kazeina-bialko-na-noc/c273 nie tylko nie spowoduje wzrostu wagi, ale wręcz przeciwnie – pomoże w utrzymaniu metabolizmu na wysokim poziomie w trakcie snu. Zatem spożywając odżywkę białkową przed położeniem się do łóżka, wręcz pomagasz sobie zrzucić zbędne kilogramy.

To jednak nie wszystko. W trakcie snu budujące Twoje mięśnie białko rozpada się zamiast syntetyzować. Oznacza to, że Twoje mięśnie znajdują się w stanie katabolicznym (podczas gdy Tobie zależy, by znajdowały się w stanie anabolicznym, czyli w stanie wzrostu). Dlaczego tak się dzieje? Organizm woli w trakcie snu rozkładać mięśnie zamiast tłuszczu, ponieważ tłuszcz odkłada na „czarną godzinę” – skorzysta z niego, kiedy będziesz głodny.

Ten proces rozkładu tkanki mięśni jednak można zahamować, a nawet wspomóc rozwój masy mięśniowej w nocy. Wystarczy dostarczyć swojemu organizmowi odpowiedniej ilości odżywki białkowej przed snem. Twój organizm skorzysta z nagromadzonych zapasów tłuszczy do przeprowadzenia procesów metabolicznych, szczególnie by rozbić i przyswoić aminokwasy, które sobie zapewniłeś. Dlatego spożywanie białka wieczorem wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej.

odżywka białkowa przed snem

Co konkretnie warto zjeść przed snem?

  • Kazeina. Przed snem najlepiej jest spożyć taki rodzaj białka, który wolno się przyswaja. Specjaliści polecają szczególnie kazeinę, którą organizm trawi znacznie wolniej niż inne rodzaje białka. Jest to najlepszy wybór, jeśli chodzi o suplementację.
  • Pół porcji serwatki. Aby maksymalnie stymulować syntezę białka, warto również połączyć z białkiem kazeinowym mniejszą porcję białka serwatkowego. Powodem jest aminokwas leucyny, w który kazeina jest uboga, za to serwatka ma go w dostatku. Jest to aminokwas, dzięki któremu syntezę białek utrzymasz na maksymalnym poziomie.
  • Posiłek. Jednak zawsze pamiętaj, że odżywka białkowa stanowi suplement odpowiedniej diety. Jeśli chodzi o posiłek, pamiętaj nadal, by ograniczać tłuszcz i węglowodany. Dlatego białko przed snem powinno być możliwie odtłuszczone, tak jak np. w lekkim twarożku albo w jajach.

Jaka porcja białka będzie odpowiednia?

Oczywiście, wszystko zależy od potrzeb Twojego organizmu. Niemniej przyjmuje się jako wzorzec, że przeciętna dorosła osoba, która nie uprawia zbyt wiele sportu, potrzebuje w ciągu dnia 1 g białka na 1 kg masy ciała, a więc 80-kilogramowa osoba potrzebuje 80 g białka.

Jednak to zapotrzebowanie zdecydowanie wzrasta w przypadku takich osób jak Ty – uprawiających sport i zmuszających organizm do zwiększonego wysiłku. Zaleca się, by sportowcy przyjmowali 2-2,5 g białka na 1 kg masy ciała. Jest to taka porcja, którą trudno zapewnić sobie w zwyczajnym posiłku, który zwykle spożywamy w ciągu dnia. Z tego względu potrzebna jest suplementacja.

Jedną ze szczególnie ważnych chwil, kiedy powinieneś dostarczyć organizmowi protein jest chwila po treningu. Drugim najlepszym pomysłem jest białko przed snem. Już wiesz, dlaczego tak jest.